[spoiler]

پلاگین

[/spoiler] قوانین بیمه بیکاری در سوئد - زیر آسمان سوئد
X
تبلیغات
رایتل
سه‌شنبه 21 آذر‌ماه سال 1391 @ 01:55

قوانین بیمه بیکاری در سوئد


زیر آسمان سوئد: بیمه بیکاری که به زبان سوئدی arbets löshets försäkringen و به اختصار" آ کاسا" (A-Kassan) نامیده می شود، بیمه ای است که پس از از دست دادن شغل کارگر- بعنوان جبران مالی  تا زمان یافتن کار جدید- بطور ماهیانه به کارگری پرداخت می شود که در اداره کاریابی سوئد ثبت نام کرده باشد و بنا به دلایلی کار خود را از دست داده باشد.شرط ثبت نام در اداره کاریابی سوئد داشتن شماره ملی سوئدی و اقامت دائمی در سوئد یا داشتن اقامت کاری است.

از دهه هفتاد میلادی به بعد و با ایجاد تحولات اساسی در قوانین اتحادیه کارگری سوئد، میزان بیمه بیکاری در سوئد از ۱۰۰٪ حقوق ماهیانه به تدریج به ۸۰٪ از حقوق ماهیانه کارگران کاهش پیدا کرد.درحال حاضر،هر کارگر به محض بیکاری فقط برای ٢٠٠ روز، ٨٠٪ حقوق روزهای اشتغال خود را دریافت خواهد کرد،در روزهای بعد فقط ٧٠ ٪ خواهد گرفت و در پایان ٣٠٠ روز،پرداخت بیمه بیکاری وی قطع خواهد شد.درصورتی که شما پس از از دست دادن شغلتان دارای فرزند زیر ۱۸ سال هم باشید، حداکثر زمان پرداخت حق بیمه بیکاری تا ۴۵۰ روز خواهد بود.میزان دریافتی حق بیمه بیکاری بطور کامل به میزان آخرین درآمد کاری شما بستگی دارد اما میزان پایه آن بطور کلی ۳۲۰ کرون در روز برای کسانی است که طی یکسال اخیر و قبل از بیکاری شان بصورت تمام وقت در جایی مشغول بکار بوده اند.

شرایط کلی برای دریافت حق بیمه بیکاری پس از از دست دادن کار در سوئد به شرح زیر است:

۱- کارگر باید حداقل سه ساعت در روز و بطور متوسط ۱۷ ساعت در هفته برای کارفرمای خود کار کرده باشد و حداقل یکسال از عضویتش در اداره بیمه بیکاری سوئد (arbetslöshetskassa) گذشته باشد.

۲- کارگر باید آماده و متعهد به پذیرش پیشنهاد کاری جدید با ساعات کاری مناسب از سوی اداره کاریابی باشد.

۳- کارگر باید آماده کار و متعهد به شروع کار  جدید با اداره کاریابی دولتی یا هر سازمانی که دولت آن را تعیین می کند باشد.درصورت داشتن معذوریت، اداره کاریابی باید دلایل عدم پذیرش شما را قابل قبول تشخیص دهد(مثلا دلایل خانوادگی،سرپرستی کودک،بیماری و...)

۴- کارگر باید در برنامه عملیاتی اداره کاریابی دولتی یا Action Plan مشارکت فعال داشته باشد.این برنامه از سوی اداره کاریابی جهت هرچه سریعتر پیدا نمودن کار طراحی و تنظیم می شود.

۵- کارگر باید خودش نیز بطور مستقل و فعال در جستجوی کار مناسب باشد و سرویس کاریابی  دولتی را در جریان مشاغلی که برای آنها اقدام کرده است بگذارد.


 یک کار مناسب چه کاری است؟

اما شاید بپرسید که خصوصیات یک کار مناسب که از سوی اداره کاریابی دولتی سوئد  به شما پیشنهاد می شود چیست؟! در زیر به شرح اهم این خصوصیات اشاره ای کوتاه شده است:


۱- کار مناسب پیشنهادی کاری است که شما بتوانید در یک زمان منطقی با هزینه ای منطقی فاصله بین محل زندگی و محل کارتان را طی نمایید.اگر شما نتوانید فاصله موردنظر را تا زمان شروع ساعت کاری به هر دلیلی سروقت طی کنید، در صورتی که امکان اسکان شما در محل کارتان باشد باز هم کار پیشنهادی مناسب تشخیص داده می شود.اگر بواسطه کار جدید پیشنهادی هزینه اقامت شما دوبرابر شود، در محاسبه میزان درآمد باید محاسبه و لحاظ شود.

۲- اگر درآمد کار جدید پیشنهادی از سوی اداره کاریابی سوئد از ۹۰٪ حق بیمه بیکاری پرداختی به شما در زمان بیکاری کمتر نباشد،آن کار مناسب تشخیص داده می شود.


عواقب رد پیشنهاد جدید کاری

اما اگر در صورت پیشنهاد کار جدید از سوی اداره کاریابی سوئد به هر دلیل غیرموجه و غیر منطقی پیشنهاد کارتان را رد کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟! برای اینکه بدانید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- در صورت رد پیشنهاد در مرتبه نخست، حق بیمه بیکاری پرداختی به شما به مدت هشت هفته تا میزان  ۲۵٪ کاسته می شود.

۲- در مرتبه دوم رد پیشنهاد کاری، تا سقف ۵۰٪ و به مدت هشت هفته حق بیمه بیکاری شما کسر خواهد شد.

۳- در مرتبه سوم رد پیشنهاد کاری، کل حق بیمه بیکاری پرداختی قطع خواهد شد.


منبع


ترجمه،نگارش و تنظیم: علی مهدی پور


*درصورتی که قصد لینک این صفحه را دارید،از نوار تولبار بالای صفحه به کل مطلب لینک کنید.لطفا مطالب را بدون ذکر منبع در جایی کپی نکنید.هرکدام از ما با رعایت حقوق نویسنده می توانیم به غنای فرهنگ کپی رایت در ایران کمک کنیم.

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد

تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به زیر آسمان سوئد می باشد